Využití vícerozměrných prostorů

Obracení objektů ve vyšších rozměrech - IX   💾

Bohumír Tichánek

OBSAH

  1. Úvod
  2. Otočení v 2D prostoru
  3. Otočení v 3D prostoru
  4. Otočení úsečky ve 4D prostoru
  5. Otočení 3D objektu ve 4D prostoru
  6. Zjištění


1. Úvod

Sestrojení vícerozměrného prostoru lze studovat v diskrétním - bodovém prostředí. Z diskrétního prostředí lze posice bodů přepočítat do spojitého prostoru, který má perspektivně stlačené cejchování os.

Prostory s vyšším počtem rozměrů posuzuji jako sestavu, která je odvozená z méněrozměrných prostorů. V diskrétním prostředí je to samozřejmým postupem. Kdežto spojitému prostoru není známý způsob jeho konstrukce, například pro trojrozměrný (3D) prostor. Vždyť i v zastaralé záznamové technice spoléhal analogový, tedy spojitý obrazový zápis, na zapamatování v oddělených molekulách látky, diskrétně.

V objemovém 3D prostoru lze zrcadlově otočit dvojrozměrný objekt - písmeno L - tak, že po otočení připomíná písmeno J. Kdežto žádným otáčením na 2D ploše písmeno L nelze takto otočit.

Podobně se usuzuje, že lze otočit 3D objekt ve 4D prostoru. Takže například pravá bota se vrátí otočená a je z ní bota levá. Což pro nás zní jako pohádka.

Abychom využili diskrétního prostoru pro posouzení takového úkolu, nejprve si osvojme postupy v 2D a 3D prostoru.


2. Otočení v 2D prostoru

Otáčení nejkratší úsečky

Nejkratší úsečka, složená ze dvou bodů, se otáčí v 2D prostoru (obr. 1). Přitom jednomu bodu nějaké otáčení v posici neuvažujme; nesledujme chování osy otáčení. To proto, že bod je informací 1 bitu o obsazení posice a další informace, o jeho pootočení, se nevyskytuje.


Obr. 1. Otáčení úsečky délky 2 body 


V 1D prostoru - na přímce - by se úsečka točit nemohla. K otočení by bylo potřeba, aby body přeskakovaly až do některé vzdálené posice. Zde však zaveďme přeskoky vždy jen do sousední posice. Pokud ovšem byl svět předem projektovaný, zkonstruovaný a nyní je provozovaný, pak je možné předpokládat ledacos dalšího - ostatně jak jinak, když v něm platí zákony. V zavedených přístupech ať bod přeskakuje vždy jen do sousední nachystané posice. Při pohybu postupně navštěvuje místa tak málo vzdálená, až následně uvěříme ve spojitý prostor.

Přeskakující bod míří vždy do své sousední posice. Šikmé kroky povolené nejsou, takže vzdálenost přeskakujícího bodu vůči počátku [I0/6] se stále mění - činí 1 krok, pak 2 kroky a zase znovu.

Nyní otáčení delší úsečky vytvořené čtyřmi body (obr. 2.). Jejich přeskoky předepšme tak, aby se co nejméně odchýlily od představy otáčení úsečky ve spojitém prostoru.


Otáčení dlouhé úsečky ve 2D prostoru

Obr. 2. Otáčení dlouhé úsečky ve 2D prostoru


3. Otočení v 3D prostoru

Otáčení písmene J v objemu. Šikmý pohled, půdory a nárys

Obr. 3. Otáčení písmene J v 3D objemu. Půdorys a nárys. Vlevo je šikmý pohled

Dvojrozměrný objekt - špatně napsané písmeno J - otáčejme v objemovém prostoru. Po vrácení na plochu z něho vzniklo správné písmeno J. Opět při otáčení útvaru určeme bodům pohyb po 1 kroku a snažme se dodržovat podobnost s úsečkou Euklidova prostoru.


4. Otočení úsečky ve 4D prostoru

Představme si úsečku umístěnou na dně krychle. Úsečkou lze otáčet po ploše té základny; neopustí dno krychle. Ale lze jí také otáčet s využitím nikoliv 2D prostoru na dně, ale s využitím objemu krychle. Krajním bodem ať zůstává obsažena ve dně krychle, ale všechny ostatní body se postupně přemístí do objemu a nakonec se, otočená, vrátí do dna krychle.

Úsečkou lze tedy otáčet jak v 2D, tak v 3D prostoru. Z toho vychází, že úsečku lze otáčet také s využitím 4D prostoru. Po otočení se vrátí zpět do svého 1D prostoru (obr. 4.).

Otáčení úsečky využitím 4D prostoru

Obr. 4. Otáčení čtyřbodové úsečky využitím 4D prostoru

Nahoře je 2D plocha navrstvená ze čtyř 1D prostorů I0 až I3. Dole je 4D prostor složený ze sousedních objemů III0 až III3.

Horní obrázek 2D slouží jako vzor, ze kterého se odvodí dolní obrázek 4D. Ukazuje otáčení jakoby s využitím dna krychle.

Dolní obrázek, 4D prostředí, má úsečku na začátku umístěnou v jediném objemu III0. Obdobně, jako když, v horním obrázku, byla úsečka v prostoru I0.

Při otáčení úsečka navštěvuje další objemy. Rozmísťování v plochách, které patří dalším objemům, berme z horního obrázku 2D. Divné údaje, o úhlu ve stupních (např. 105°), pomáhají k orientaci při otáčení diskrétní úsečky.


5. Otočení 3D objektu ve 4D prostoru

Vrak obdélníkového stolu

Nakonec zobrazme otočení objektu - starého obdélníkového stolu, kterému zbývá jediná noha z původních čtyř (obr. 5.). Žádným otáčením v objemu nelze jeho poslední nohu přemístit tak, aby z se posice L přemístila do P - aby při pohledu na spodní stranu desky stolu se noha nalézala vlevo nahoře namísto vlevo dole. Avšak otočit stolem lze v hypotetickém 4D prostoru.

Nepoužijme čtvercový stůl; jeho otočením bychom snadno umístili nohu v horním levém bodě P. Nebylo by potřeba otočení ve 4D prostoru.

Obr. 5. Vrak obdélníkového stolu


Stůl je objektem, který snadno uvažujeme v diskrétním provedení. Rozčleněný na body (obr. 6.).

Stůl v diskrétním prostoru, tvořený 11 body

Obr. 6. Stůl, provedený v diskrétním prostoru. Tvoří ho 11 bodů, postačí sledovat jen některé

Stůl je sestavený z 11 bodů. Jeho desku tvoří dva 1D prostory I1 a I2 v rovině II4. Při otáčení ve 4D prostoru se tyto body v posicích nepřemísťují. Proto v desce stolu, z osmi bodů, pojmenujme jen dva nejbližší body: E a A.

Otočení 3D objektu ve 4D prostoru

Obr. 7. Otočení 3D objektu ve 4D prostoru (též 8. obrázek)

Při otáčení ve 4D zůstane deska stolu II4 stále ve svém původní objemu III0. Při prvním zamyšlení člověku připadá, že by se ta noha stolu musela ukroutit (posice [IV/III0/II4/I1/0]). Jenže bod je toliko informací, podobně se „kroutil“ při otáčení úsečky ve 2. obrázku bod v posici [II/I0/4]. Tam nebylo nad čím přemýšlet, situace nám připadala přijatelná.

Otočení 3D objektu ve 4D prostoru - STOP

Obr. 8. Otočení 3D objektu ve 4D prostoru - zastavený obrázek


6. Zjištění

- 2D prostor: při otáčení úsečky je osou otáčení bod,
- 3D prostor: při otáčení plochy je osou otáčení úsečka,
- 4D prostor: při otáčení tělesa je osou otáčení plocha.

Například při otáčení 4D tělesa v 5D prostoru bude osou otáčení 3D těleso.


www.tichanek.cz